SPI dansoptredens, Fort Zeelandia, Tandarts - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu SPI dansoptredens, Fort Zeelandia, Tandarts - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu

SPI dansoptredens, Fort Zeelandia, Tandarts

Door: Dagmar

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

19 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Heeey allen!

Even weer een berichtje vanuit het warme Suriname. We hebben weer van alles meegemaakt!

Vrijdag SPI dansoptredens:
In de ochtend zijn we eerst gestart met hardlopen! Om 7.00 uur vertrokken we richting de trimbaan. In totaal heb ik toch nog 2 km en 250 m hardgelopen.

Daarna zijn we naar de SPI geweest. Dit is hetzelfde als de PABO in Nederland. Of terwijl een leerkrachtenopleiding. Vandaag moesten ze een dansoptreden verzorgen. Ze moesten zorgen voor kleren, make-up, opstellingen en natuurlijk ook een choreografie. Eerst moesten we helemaal naar achteren, omdat alle plekken al vol waren, we moesten gauw aan de kant. We dachten dat er een heel bijzonder iemand aan kwam, met zwaailichten, luxe auto! Kwam mevrouw Bouterse uit de auto. Zij had een aantal computers geschonken aan de school. Daarna zijn we wat naar voren gegaan zodat we het beter konden zien. Ze hadden er allemaal heel wat moois van gemaakt! Super gaaf, het was dan ook heel moeilijk voor mij om stil te blijven zitten!! Ik heb alles mooi gefilmd, als ik het filmpje klaar heb, dan zal ik het op Facebook zetten. De studenten werden ook beoordeeld door een jury. Als klap op de vuurpijl kwam Damaru een zanger. Hij had ook gezongen met Jan Smit: 'Tuintje in mijn hart.'

's avonds zijn we naar de buren geweest. Sanjai, Chantal en Steven. Ze komen ons elke keer heerlijke Surinaamse gerechten/ hapjes brengen. Vanavond zijn we gaan kaarten, duizenden. Het was tot in de late uurtjes erg gezellig.

Zaterdag:
Zaterdag zijn we naar De Mol geweest Dit is een winkelcentrum. Het is Valentijnsdag vandaag, dus het zal vast allemaal mooi aangekleed zijn. Dit was ook zo! Er was een leuke band met leuke Surinaamse muziek en alles was rood aangekleed. 's avonds hebben we gegeten bij de buren Chantal, Sanjai en Steven. Ze had echt heerlijke gekookte aardappels met saus, snijbonen, rijst en nog een sausje.
Gelukkig hebben opa & oma en Papa, Mama en Jeroen mijn kaartje vandaag ook ontvangen!

Zondag Fort Zeelandia:
We zijn lekker op de fiets naar Fort Zeelandia gegaan. We wilden onze fiets parkeren en meteen kwam er een man op ons af. Je mag je fiets hier neerzetten en dan pas ik er wel op. We konden zien en merken dat dit geen normale man was. Haha! Wel had hij heel luxe een oortje in, maar hij hoorde niet bij Fort Zeelandia. Hij wilde eigenlijk gewoon geld hebben. We hebben gauw de fietsen weggezet en zijn dan ook naar binnen gegaan.
Ik vond het erg interessant. We hadden een gids en dit keer leek het net of de Surinamers buitenlanders waren, want er waren zoveel Nederlanders. Op een gegeven moment, hadden we wel zoiets van, we gaan zelf even verder, want de info die ze ons gaf was zo enorm veel.

In een aantal landgebieden Hebben ze het Guyanaschild dit omvat vijf landen: Een deel van Venzuela, Guyana, Suriname, Frans Guyana en de deelstaten Amapá en Pará in Brazilië. Wat ik dan zo bijzonder vind is dat ze ondanks de verschillende nationaliteiten toch alle culturen met elkaar delen. Dit zie je ook in Suriname.

Als we terugkijken in de geschiedenis dan heeft het land Suriname heel veel meegemaakt. Zo ook de Slavernij. Suriname had vroeger enorm veel plantages, waar de mensen gedwongen op moesten werken. jammer genoeg is er niet veel meer over van deze plantages, wel willen ze er graag weer mee beginnen.

Fort Zeelandia: De bouw van het fort is volgens het 'Oud- Nederlandse stelsel' en heeft als belangrijkste kenmerken een onderwal die langs de gehele vestingomtrek loopt en vijf punten: de bastions.Schelpsteen of klipsteen is zacht en poreus. Kanonskogels verzinken als het ware in de steen zonder al te grote schade aan te richten. Bovendien filtert schelpsteen het grondwater goed. We hebben dan ook schelpsteen gezien, maar ook baksteen.

Genoeg geschiedenis. Op naar andere belevenissen.

In de avond zijn we naar Vandana geweest, onze begeleider in Suriname. Ze heeft ons tips gegeven, hulp geboden en zo konden wij weer verder. Nadat we bij Vandana waren geweest hebben we alles weer grondig schoon moeten maken. We hebben namelijk veel last van mieren! Bleuh. Ze kwamen zelfs uit de laptop van Leonie, erg sneu!

Maandag, dinsdag en woensdag: Stage
Ik heb gisteren voor het eerst lesgegeven. Ik zat er wel een beetje tegenaan te hikken, maar toch dacht ik.... 'Positiviteit bewaren, net zoals in Nederland.' Ik heb een rekenles gegeven over gewicht. Ik had dan ook allerlei materialen mee en op een vel een soort klassikale les voorbereid. Ik was zelfs zenuwachtig! Haha. Maar toch ging het super goed! Ik heb van te voren mijn regels duidelijk gemaakt, maar vooral heel veel gecomplimenteerd. Ze groeiden ervan! En wat deden ze enthousiast mee, alle 40 kids. Ik heb de kinderen dan ook veel met materialen laten werken, naar voren laten komen etc. Toch weer een opluchting! Het gaf me wel een kik, maar het is nog maar mijn eerste les. Dus wie weet....

Gisteren moest ik ook nog gezellig naar de Tandarts. Bleuh!
Mijn vulling was eruit, dat moet natuurlijk allemaal in Suriname gebeuren. haha. Maar het is allemaal goed gekomen.

Vandaag ga ik maar eens flink aan de slag met het onderzoek. En natuurlijk ook even So you think you can dance terugkijken!!:) Want het dansen mis ik wel hoor!!!

Liefsssssss en tot gauw!!

Dag

  • 25 Februari 2015 - 15:18

    Rochelle:

    Hee Dag,

    Ik hier gisteren druk geweest een heel verhaal te typen,
    heeft die hem op mijn iPad niet goed verzonden.
    Kan ik nu opnieuw gaan typen:P
    En nu weet ik niet eens meer precies wat ik allemaal had getypt.

    Maar wat leuk die dansoptredens op die school!
    Heb je vast van genoten!
    En leuk je lessen!
    Gewoon positief blijven dan komen die lessen vanzelf wel goed!

    Ik zat gisteren ook nog wel even te kijken naar een goedkope vliegreis naar Suriname, maar jammer genoeg waren de goedkopere niet in jullie vakantie en dan moest ik ook al 2 weken vrij krijgen van stage, omdat de reis anders duurder zou worden. Erg jammer! Want had graag even langs willen komen daar!

    Nog veel plezier en kijk alweer uit naar je volgende verhaal!
    Mis jullie!

    Liefs, Rochelle

  • 26 Februari 2015 - 19:26

    Saskia:

    Hoi dagmar
    Ziet er allemaal erg leuk uit en fijn dat je eerste les goed is gegaan.
    Geniet er van
    Groetjes Saskia Stefan koen en bram

  • 01 Maart 2015 - 14:54

    Antoinette:

    leuk al je ervaringen hier te lezen.
    Lijkt me bijzonder om daar les te geven. Fjn dat het zo goed is gegaan.
    Ben benieuwd om al je ervaringen in het echie te horen.
    Groetjes van de kids en al je collega's van De Triangel.
    Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Paramaribo, Suriname

Leonie, Lisette & ik gaan een nieuw avontuur tegemoet!!!

Ik vertrek 3 februari voor drie maanden naar het buitenland. Dit keer niet voor vrijwilligerswerk, maar voor mijn afstudeeronderzoek.

Deze drie maanden lopen we drie dagen in de week stage op een school in Paramaribo en daarnaast hebben we twee dagen om aan ons onderzoek te werken.

Het onderzoek:
Het onderzoek weten we nog niet helemaal precies. Saxion Hengelo gaat werken aan een project en hier mogen wij deel van uit maken. In januari horen we definitief of het project doorgaat. Het gaat in ieder geval over het curriculum van Suriname op het gebied van rekenen of taal. We hebben alle drie gekozen voor rekenen.

Nu is het heel erg gaaf dat ze sinds kort ook met de methode werken: Wereld in getallen, waarbij adaptief onderwijs erg belangrijk is. Ze werken dan in drie niveaus. Het enige wat er anders is, is dat ze niet met euro werken maar met Surinaamse dollar en de animaties zijn niet blank maar getint/donker. Wat natuurlijk wel erg logisch is. Nu is deze methode net nieuw in Suriname en weten de leerkrachten eigenlijk niet wat ze ermee moeten, waardoor ze de methode aan de kant schuiven. De leerkrachten geven altijd frontaal les. Juf zegt een zinnetje en de kinderen maken het af. Waarbij maar één antwoord mogelijk is. Een mooi doel om de leerkrachten hierin te begeleiden en te werken naar interactief, coöperatief leren! (samenwerkend leren)

Nu hadden we twee middenbouwers (Leonie en ik ) en één bovenbouwer (Lisette). Wat is nu mooier dan een hele leerlijn krijgen waarbij één iemand in de onderbouw zit, één iemand in de middenbouw en één iemand in de bovenbouw. Daarom heb ik gezegd dat ik ook wel in de onderbouw wil (kleuteronderwijs) Ook dit spreekt mij enorm aan.
Ik hoop dat wij ons doel kunnen bereiken door in kleine stapjes te werken naar interactief onderwijs, waarbij we leerkrachten begeleiden en kunnen helpen bij het inzetten van de methode: Wereld in getallen.

Natuurlijk gaan we ook het land bezichtigen. En heeeeeel erg leuk!!! Joyce komt in de Paasvakantie ook nog een weekje langs!!!! Hoe lief en leuk en gezellig! Wauw! We hebben namelijk 3 weken paasvakantie.

Jullie horen van mij!

Liefssssss,

Dag

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2015

Laatste dag in Suriname! Op naar huis....

24 April 2015

Fantastische trips!!!

03 April 2015

Nog maar 1 maandje! Wat een belevenissen!

20 Maart 2015

De eerste helft zit er al op!

02 Maart 2015

De eerste maand! Visum, vlindertuin etc.
Dagmar

Hallo allemaal, Welkom op mijn reissite. Hier kun je al mijn ervaringen/ belevenissen lezen. Er komt weer een nieuw avontuur aan. Nu is het geen Afrika maar Suriname! Dit keer is het geen vrijwilligerswerk, maar ga ik naar Suriname voor mijn afstudeeronderzoek. Veel plezier met het lezen!

Actief sinds 08 Nov. 2014
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 7075

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Mei 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: