De eerste week al weer voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu De eerste week al weer voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu

De eerste week al weer voorbij!

Door: Dagmar

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

12 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Heey allen!!
Wat een lieve reacties, dank je wel allemaal!
De eerste week zit er alweer op! De tijd vliegt hier werkelijk voorbij. Heel veel vragen: ‘Mis je Nederland al?’ Nou nee eigenlijk niet. We zijn zo druk met stage, school en daarnaast ook nog aan het genieten van het mooie land en het weer, we hebben helemaal geen tijd om Ne te missen. Hihi.
De afgelopen week heb ik ontzettend veel indrukken opgedaan!! Om te beginnen…

Donderdag: Onze eerste stagedag.
Vandana bracht ons naar de school. Zij is onze begeleider en woont bij ons om de hoek. Vandana bracht ons in contact met het onderhoofd: Zafanja, een hele lieve, behulpzame vrouw. Zafanja vertelde ons van alles over de school. Mijn oren waren gespitst en ik keek mijn ogen uit! Lisette, Leonie en ik gaan stagelopen op basisschool O.S. de Hanna’s Lust in district Wanica. In totaal zitten er 700 leerlingen op deze school. Ik mag stagelopen in klas 1 dit betekent groep 3. Er zijn drie groepen 3 en in elke groep zitten wel 40 kinderen!!! Onvoorstelbaar hoe groot de klassen zijn. In sommige klassen zijn dan wel twee leerkrachten, maar ook daar hebben ze niet zoveel aan, omdat zij aan het nakijken zijn van de schriften of met hun telefoon bezig zijn. Ze heeft ons voorgesteld aan alle leerkrachten, maar om die allemaal te onthouden! Haha.
We hebben verteld dat we ons onderzoek gaan doen over de nieuwe rekenmethode. Deze heet bij ons ‘Wereld in getallen’. In Suriname heet deze methode ‘Plezier in rekenen’. Het enige verschil is dat bijvoorbeeld het geld is veranderd van Euro’s naar Surinaamse dollars en de poppetjes/mensen zijn niet blank maar bruin. Erg leuk om te zien. Het grootste probleem (waar ons onderzoek ook over gaat) is dat de leerkrachten niet goed weten hoe ze met de methode moeten werken. Hoe ze adaptief kunnen werken en de timemanagement zit nog niet zo goed in elkaar. Zo had Leonie een rekenles gezien van een uur en driekwartier. Dit is natuurlijk erg lang!
De terugweg zijn we eerst met de lerarenbus gegaan en daarna vertelde Zafanja dat we zo met een andere bus naar huis konden gaan. Helaas stopte de bus niet en zijn we maar gaan lopen, het duurde ons iets te lang. Een uur en een kwartier in de hitte! Maar het was best een fijne wandeling! ’s Middags wilden we graag naar de stad om de fietsen op te halen. Helaas was deze al gesloten toen we aankwamen. Ook de bus die we wilde nemen reed niet meer. Het was 19.10. gelukkig wezen ze ons nog een andere bus! ’s Avonds is het nooit zo veilig op de straten, maar we hebben ons prima gered met z’n drieën!:) Wel hadden we lekker een Hollands patatje gehad! Oja, we hadden ook nog een primitief zwembadje gekocht. Haha. Voor maar tien SRD een lek zwembad. Dit hebben we opgelost met piepschuim. Super handig.

Vrijdag:
Vrijdag zijn we in de ochtend eerst naar de heer Jaghroe geweest. Deze beste man was ook in Nederland geweest om ons info te geven over Suriname. We hebben hem verteld hoe het allemaal was verlopen en de heer Jaghroe heeft ons wat verteld over de stage in de binnenlanden. Hier gaan we in maart naar toe, dit is voor alle leerkrachten in opleiding (SPI). Ik ben benieuwd, want dat is natuurlijk wel erg gaaf! Daarna hebben we de fietsen opgehaald. In Suriname wordt er niet zoveel gefietst. Ze gaan hier liever met de auto, vandaar de vele uitlaatgassen en files. Ondertussen zijn we ook nog gezellig even langs de palmentuin geweest, heel erg mooi! De terugweg zijn we naar de grote markt gegaan. Wat groot en wat veel verschillende soorten groenten, fruit etc. alles hebben ze daar! Toen we terug waren zijn we gauw het zwembad in gegaan. ’s Avonds hebben we lekker pasta gehad en hebben we yatzee gespeeld.

Zaterdag;
Zaterdag zijn we van 9.00 tot 13.00 uur naar een rekencollege geweest. Dit was natuurlijk mooi om te zien voor ons onderzoek, omdat hier de knelpunten werden besproken op het gebied van rekenonderwijs, de nieuwe methode. Dit was dan ook erg interessant. Daarnaast hebben we lekker genoten van het zwembad, boodschapjes gedaan en lekker gelezen. Meneer Kalpoe was ook nog langs geweest. Dit is de broer van de eigenaar. Hij heeft ons geholpen met het verdelgen van de stank in ons huis en het oplossen van alle muggen in onze kamer, super lief! Ik had gisteravond alles al intensief stofgezogen, Leonie gedweild en Lisette lekker gekookt. Het huis was eindelijk huisstofmijtvrij! ’s Avonds hebben we nog gezellig een kaartspelletje gespeeld. En wie had gewonnen….. Yeah me!

Zondag:
Zondag heb ik eens even flink mijn dagboek bijgewerkt. Daarnaast heb ik nog gezellig geskyped met opa en oma! Wat fijn om ze weer even te spreken! Even later hoorde we Lisette ons roepen, zij was al beneden bij de onderburen Sam en Kamla. (Dit zijn echt hele vriendelijke mensen, ze wonen in Nederland, maar overwinteren hier voor drie maanden). We gingen gauw naar beneden. We mochten gezellig mee eten. Echt Surinaams en het was heerlijk. We hebben vegetarische roti gehad, dit is een grote pannenkoek met pompoen saus, echt lekker. Daarna zijn we nog even op de fiets gestapt om te kijken hoelang het duurt van ons huis naar Zafanja. In totaal kost ons dit niet meer dan een kwartiertje. Gelukkig. Daar kunnen we dan mooi de fietsen beschermd plaatsen bij haar thuis en vanaf daar met de lerarenbus naar onze stageschool. Toen we thuis waren, was er zo iets grappigs gebeurd. Ik was aan het werk voor school en Leonie wilde ons graag verwennen met een meloen. We waren eindelijk van de mieren af, door de hele grote schoonmaak. Ze zei: ‘Nou! Mieren weg, helemaal geen mieren weg, moet je kijken!’ Ik rende er gauw heen. ‘Ik dacht, ojee ze zitten allemaal rond één plek, dat betekent dat er in het laatje iets verrot zit of wat anders, wat ik liever niet wil weten.’ Leonie doet het laatje langzaam open en gaf me dan een gil. Haha, het was een platgedrukte salamander. Zo grappig. Tegen de avond zijn we nog even naar de trimbaan gegaan. Het is een mooie plek waar we kunnen hardlopen, buikspieren kunnen oefenen etc. super fijn. Dit keer kon ik jammer genoeg nog niet meedoen. Helaas is mijn voet helemaal dik. Een allergische reactie op een muggensteek. Gaat vast wel weer over!

Maandag, dinsdag, woensdag:
Stage dagen! Wat een indrukken hebben Lisette, Leonie en ik opgedaan. Het is een bijzondere school met veel Boslandse creolen. Er wordt niet geluisterd naar de leerkracht en er wordt geslagen. De kinderen zijn net een stel wilde apen haha. Ik hoop dat we in de komende weken een verschil kunnen maken door het op een positieve manier op te lossen. Het grappige is ook, dat als je komt kijken de juffen best een druk voelen. Ze proberen de les dan voor te bereiden en nog van alles en nog wat uit de kast te trekken, maar ook vreemde ogen wennen. Ik hoop echt dat we iets kunnen betekenen op de school en iets kunnen veranderen aan de manier van lesgeven van de leerkrachten. Dit is natuurlijk wel een heel groot doel, maar wie weet!?! De kinderen kennen niet anders dan dat er wordt geslagen, wat gaan ze dan doen? Ook stoeien met elkaar en elkaar slaan voor de lol. Heel bijzonder! Ik ga er in ieder geval niet in mee, maar ik ga proberen mijn skills toe te passen die ik in Nederland heb geleerd en daarnaast natuurlijk ook een positieve houding naar de kinderen toe, want dat vind ik zoooooo belangrijk! Kinderen zijn daar zo gevoelig voor en niet alleen de kinderen, ook de juffen. Al met al heel veel indrukken, we zijn blij met een hele behulpzame onderhoofd en hopen een klein beetje het verschil te kunnen maken! We weten dat de juffen zich anders voordoen dan dat ze werkelijk zijn, als we erbij zijn, ook de onderhoofd weet dit en zegt dit ook glashard tegen ons, heel open en eerlijk. Eerst dacht ik dinsdag, wauw! Wat gaaf geeft deze juf les! Ook met oefeningen en bewegingen tussendoor, zachte stem. Ik was echt onder de indruk. Volgende dag was ik niet in de klas, maar stond ik er toevallig voor, zie ik haar de kinderen voor het hoofd slaan, omdat ze moeten opschieten met voeten stampen. Pff..
Al met al heel veel indrukken die ik nog wel moet verwerken! Maar ik zie het ook als een heel groot doel en ik hoop echt het verschil te kunnen maken, ik ga in ieder geval mijn best doen!! We gaan ervoor met z’n drieën.

De volgende keer zal ik weer iets sneller schrijven, dan wordt het ook niet zo’n lang verhaal haha.

Liefsss,
Dag

  • 12 Februari 2015 - 13:28

    Sandra:

    Dat verschil kun jij maken Dagmar! Wij hebben, toen jij regelmatig op Kiki en Puck paste, mogen ervaren hoe lief, rustig en stimulerend bent. Succes!

  • 12 Februari 2015 - 14:59

    Cilia Stamborg :

    Hallo Dagmar en vriendinnen, wat leuk om weer je belevenissen te lezen, je bent er maar druk mee om ons hier op de hoogte te houden. Kan me voorstellen dat de verschillen met hier enorm zijn en dat je je er graag voor in wilt zetten om dit al is het maar een beetje te willen verbeteren. Succes allemaal en geniet er van.
    Groetjes uit Haaksbergen

  • 12 Februari 2015 - 18:52

    Henk:

    Hoi dames. Leuk om te lezen dat het goed gaat daar in Suriname en dat jullie het leuk hebben. Dat je N.L. even vergeet is helemaal niet zo erg. Ga zo door. Lees het volgende verslag wel weer.

  • 12 Februari 2015 - 20:24

    Bep Hesselink:

    Dag Dagmar wat heb je alweer 'n interessant verhaal geschreven! Fijn om te horen, dat je het naar je zin
    hebt, al is het in sommige situaties vast nog wel even wennen!
    Als ik aan de mieren en de kakkerlakken denk, krijg ik de kriebels!
    Wat een grote klassen, ik hoop dat je de boel een beetje onder de duim kunt houden, zonder geweld(dat is niets voor jou he ?) te gebruiken. Zolang je er maar plezier in hebt, dat is het belangrijkste!
    Nou Dagmar we blijven je volgen en zijn erg benieuwd naar je verdere avonturen.
    De buurtjes Bep en Joop

  • 12 Februari 2015 - 23:53

    Riet:

    Hoi dagmar,ik dacht ook al is ze er nog wel maar als ik dan dit verhaal lees kan ik me het voorstellen dat je zo laat weer iets van je laat horen,wat een belevenissen maar wat een heel andere cultuur hè het is maar goed dat jij zo'n lieve juf bent.nou dagmar en vriendinnen ik lees wel dat jullie het erg naar de zin hebben geniet er zoveel mogelijk van want voor je het weet zit je hier weer in het koude kikkerland,ik blijf jullie volgen,en wens jullie veel plezier en tot het volgende blog,liefs riet

  • 16 Februari 2015 - 12:25

    J Vreeling:

    Hallo Dagmar
    Bedankt voor je lieve mooie kaart
    Wij zijn er erg blij mee
    Met ons is alles goed
    We hebben je verhaal gelezen erg mooi geniet en maak er een mooie tijd van
    Heel veel liefs en dikke kus
    oma en opa

  • 16 Februari 2015 - 22:05

    Tonie:

    Hoi dagmar. Wat een uit daging voor jullie omdat allemaal op een rijtje te krijgen .Maar ik denk dat het jou wel lukt .het zijn ook weer leuke verhalen van jullie ik hoop dat het met de mugge plaag voorbij is en dat je voet gouw herstelt. Gr tonie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Paramaribo, Suriname

Leonie, Lisette & ik gaan een nieuw avontuur tegemoet!!!

Ik vertrek 3 februari voor drie maanden naar het buitenland. Dit keer niet voor vrijwilligerswerk, maar voor mijn afstudeeronderzoek.

Deze drie maanden lopen we drie dagen in de week stage op een school in Paramaribo en daarnaast hebben we twee dagen om aan ons onderzoek te werken.

Het onderzoek:
Het onderzoek weten we nog niet helemaal precies. Saxion Hengelo gaat werken aan een project en hier mogen wij deel van uit maken. In januari horen we definitief of het project doorgaat. Het gaat in ieder geval over het curriculum van Suriname op het gebied van rekenen of taal. We hebben alle drie gekozen voor rekenen.

Nu is het heel erg gaaf dat ze sinds kort ook met de methode werken: Wereld in getallen, waarbij adaptief onderwijs erg belangrijk is. Ze werken dan in drie niveaus. Het enige wat er anders is, is dat ze niet met euro werken maar met Surinaamse dollar en de animaties zijn niet blank maar getint/donker. Wat natuurlijk wel erg logisch is. Nu is deze methode net nieuw in Suriname en weten de leerkrachten eigenlijk niet wat ze ermee moeten, waardoor ze de methode aan de kant schuiven. De leerkrachten geven altijd frontaal les. Juf zegt een zinnetje en de kinderen maken het af. Waarbij maar één antwoord mogelijk is. Een mooi doel om de leerkrachten hierin te begeleiden en te werken naar interactief, coöperatief leren! (samenwerkend leren)

Nu hadden we twee middenbouwers (Leonie en ik ) en één bovenbouwer (Lisette). Wat is nu mooier dan een hele leerlijn krijgen waarbij één iemand in de onderbouw zit, één iemand in de middenbouw en één iemand in de bovenbouw. Daarom heb ik gezegd dat ik ook wel in de onderbouw wil (kleuteronderwijs) Ook dit spreekt mij enorm aan.
Ik hoop dat wij ons doel kunnen bereiken door in kleine stapjes te werken naar interactief onderwijs, waarbij we leerkrachten begeleiden en kunnen helpen bij het inzetten van de methode: Wereld in getallen.

Natuurlijk gaan we ook het land bezichtigen. En heeeeeel erg leuk!!! Joyce komt in de Paasvakantie ook nog een weekje langs!!!! Hoe lief en leuk en gezellig! Wauw! We hebben namelijk 3 weken paasvakantie.

Jullie horen van mij!

Liefssssss,

Dag

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2015

Laatste dag in Suriname! Op naar huis....

24 April 2015

Fantastische trips!!!

03 April 2015

Nog maar 1 maandje! Wat een belevenissen!

20 Maart 2015

De eerste helft zit er al op!

02 Maart 2015

De eerste maand! Visum, vlindertuin etc.
Dagmar

Hallo allemaal, Welkom op mijn reissite. Hier kun je al mijn ervaringen/ belevenissen lezen. Er komt weer een nieuw avontuur aan. Nu is het geen Afrika maar Suriname! Dit keer is het geen vrijwilligerswerk, maar ga ik naar Suriname voor mijn afstudeeronderzoek. Veel plezier met het lezen!

Actief sinds 08 Nov. 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 7089

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Mei 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: