Fantastische trips!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu Fantastische trips!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu

Fantastische trips!!!

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

24 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Heeeey allen!
Nog maar acht daagjes en dan is het al zover. Dan vlieg ik weer terug naar Nederland. De afgelopen twee weken heb ik enorm veel beleefd! Ik had heerlijk Paasvakantie, er kwam gezellig bezoek vanuit Ne en we hebben het land verkent. Wat willen we nog meer haha. Ik denk dat het een lang verhaal gaat worden, je bent gewaarschuwd. Ik zou zeggen, pak er lekker een kop thee of een biertje bij en ga er goed voor zitten.

Woensdag 8 april:
Woensdag 8 april zijn Leonie en ik eerst naar stage gegaan om te helpen met het schoonmaken van het magazijn. De scholen hebben vakantie, maar juf Zefanja ging ook naar school om te werken. Het was zo’n enorme bende dat we dachten, laten we daar maar eens even mee helpen. Ik heb er drie dagen aan gewerkt. 1 dag met Lisette samen en 2 dagen met Leonie en nog was het niet helemaal af. Nu zijn wel alle werkboeken, lesboeken enz. netjes op klas ingedeeld en kunnen de leerkrachten de materialen makkelijk weer vinden. Eenmaal thuis moesten we heel gauw eten en toen werden we ook al opgehaald door Chantal. Samen hebben we Auntie , Bart en Stefan opgehaald. Wat was het leuk om ze weer te zien! Gezellig! ’s Avonds zijn we samen naar de Hermitage Mall geweest om gezellig te eten bij Triple S, een restaurant met echt Surinaams eten. Jamjam.

Donderdag 9 april:
Vanmorgen hebben we eerst een klein beetje uitgeslapen. Eenmaal allemaal uit bed hebben we gezellig samen ontbeten! Dat is lang geleden. Langzaam aan zijn we na het eten met de bus naar de stad gegaan. De bus is namelijk spotgoedkoop! 1,25 SRD dit is omgerekend ongeveer een kwartje. Eenmaal in de stad zijn we eerst naar de Centrale markt gelopen. Dit is een hele grote, overdekte markt waar je allerlei groentes, fruit, vis en vlees kunt krijgen. We hebben dan ook een paar groentes gehaald voor de pasta die we ’s avonds wilden maken. Na de markt hebben we het volgende gezien:
- Waterkant = een plek waar je lekker kunt gaan zitten en heeft uitzicht over de Suriname rivier en de Jules Wijdenboschbrug. )
- Fort zeelandia (museum)
- I love SU = een bezienswaardigheid
- Palmentuin
- mac donalds ( Tussenstop)
- R.k. kerk (kathedraal)
- Synagoge en moskee naast elkaar (heel bijzonder!)
- domineestraat (bekendste winkelstraat)
- schaafijs
En ’s avonds heeft Bart heerlijk Pasta gekookt! Wat heeft het gesmaakt!

Vrijdag 10 April
Onze eerste trip! En meteen een hele bijzondere, leuke, gave, griezelige trip! Haha. We zijn samen met Chantal, Sanjay, die we in Suriname hebben ontmoet op trip gegaan. Gezellig met Auntie, Bart, Stefan en Leonie. Super lief dat ik mee mocht. We zijn gestart met een heerlijke boottrip over de Suriname rivier. Hier hebben we zelfs dolfijnen gespot! De dolfijnen in Suriname hebben een roze buik. Ze noemen het ook wel ‘Profosu’ of terwijl brakwater dolfijn. Na een drie uur durende boottocht heerlijk op het water in Leonsberg zijn we aan de overkant uitgestapt. Het begon al donker te worden. Eerst hadden we ons gauw omgekleed, lange kleding aan voor de kaaimannentour. We kwamen zelfs een papegaai tegen super gaaf. Maar nu komt het ……. We moesten in een heeeeeeel smal bootje stappen. Lekker wiebelig. Het werd al donker je zag bijna niks. Op een gegeven moment zag je helemaal niks meer. Ik werd al helemaal zenuwachtig. Zitten we hier op het water met slangen, kaaimannen en ik wil niet weten wat allemaal meer. tussen hele nauwe paden en je ziet niks. Alleen een minilichtje van de bootman. Ik scheet alle kleuren in de broek. Op een gegeven moment vlogen we over een boomstam! Dit wist de bootman natuurlijk wel, maar hij had het niet even gezegd. Toen wilde ik helemaal wel graag terug, maar we waren al even onderweg. Op een gegeven moment kwamen we ook nog vast te zitten. Als je stilstaat komen er allemaal muggen en ongedierte, daar werd ik al een beetje paniekerig van. De bootsman stapte op de stenen en probeerde ons eruit te duwen. Gelukkig waren we al vrij snel vrij. Na twee uur kwamen we eindelijk aan op het eiland Matapica! Phoe wat een spanning. Aaah gelukkig heb ik Auntie veel lol bezorgt, door mijn uitspraken en werd Sanjay een beetje gek, omdat ik elke keer vroeg hoe lang het nog duurde en wat er ging gebeuren als hij in zijn eigen taal (neger Engels) sprak. Haha. Ik was blij dat ik Auntie had! Daar kon ik mooi onder schuilen. Je zat ook niet naast elkaar maar achter elkaar, omdat het bootje zo smal was. Eenmaal op Matapica hadden we eerst even wat gegeten en toen gingen we ook op pad naar de schildpadden. We hebben een super gave lederschildpad gezien! Die wel meer dan 2 meter groot was!!!! De lederschildpad is uitstervende en normaal gesproken zou dit soort in deze maand niet aan land komen. We hebben dus enorm veel geluk gehad! De lederschildpad heeft een zacht schild. Als hij overlijd blijft er dan ook niks van over. Voordat we er heen konden gaan moesten we even wachten, omdat de schildpad eerst even zijn plekje moest vinden. Het begon tussendoor keihard te regenen. We hebben elkaar warm gehouden door met elkaar in een kring te gaan staan. Na een tijdje mochten we één voor één kijken, om de schildpad niet te veel te storen. Je zag dat hij met zijn grote achterpoten een gat aan het graven was. Wat huge! Niet normaal. Zijn poten dienden als een soort schepje. Ze gaan net zo lang door totdat hij er met z’n poten niet meer goed bij kan. Het gat wordt dan ongeveer 80 cm tot 1 m. diep. Nadat hij klaar was met graven, mochten we er allemaal bij komen kijken. Ze begon met eieren leggen. Ongelofelijk om te zien! Ik heb er een filmpje van gemaakt! Dus die houden jullie van me tegemoet. Nadat we het hele proces hebben mee mogen maken kwamen we nog een ander soort tegen. De soepschildpad. Dit soort komt veel meer voor in Suriname, hier hebben we dan de terugweg ook heel veel van gezien. Gaaf hoor! Nu komt het, jaaa, in de nacht moesten we ook nog weer terug in het bootje! Ojee ojee, ik was al wat slecht, natuurlijk ook van de spanning en moeheid, maar gelukkig verliep het allemaal net wat beter, omdat je weet wat je kunt verwachten. We hebben dan ook nog even kaaimannen gespot. Jammer genoeg gingen we niet aan wal om ze dan vast te houden. In het bootje voelde ik me veel te onstabiel, anders had ik het wel gedaan.

Zaterdag 11 april
Yeaaaaaaaah eindelijk!!!!!! Joyce van Zanderij halen. Eerst heb ik in de ochtend nog even gekaart met Stefan. Gezien hij altijd wint vandaar zijn achternaam (wind), vond ik het wel een mooie uitdaging om eens 1 op 1 tegen hem te strijden. Haha. En jaaaa….. Ik had gewonnen met duizenden:P Een goed begin van de dag. Tegen de middag kwam Chantal. Zij ging met me mee om joyce op te pikken bij Zanderij. Eenmaal op Zanderij. Kreeg ik al een berichtje, ik ben geland! Het duurt lang met de koffers was het volgende berichtje. Bij de koffers duurde het dan ook een uur. Maar wat was ik blij om eindelijk mijn vriendinnetje in de armen te sluiten!!! Veilig op de grond!!!!!!! De terugweg kregen we een bestelling door van Leonie en haar familie voor de subway. Joyce had een lekker broodje en ik had een pizza cheese. Heerlijk. Thuis aangekomen hadden we het geluk dat we er nog net door konden, want de avond vierdaagse was aan de gang en kwam heel toevallig vandaag door onze straat. Super gaaf! We zijn dan ook eerst lekker gaan eten, toen konden we het ook mooi vanaf het balkon zien en daarna, mooi naar beneden. Wat gaaf! Het leek wel carnaval. Allemaal mooie kleren aan, per groep verschillend, ze maakten muziek met trommels en waren aan het dansen. Super gaaf! De avond vloog dan ook voorbij, op een gegeven moment zijn Joyce en ik ook naar bed gegaan. Het was een lange dag voor haar, gezien er ook nog 5 uur verschil was! En wat heeft ze het lang volgehouden!!!!

Zondag 12 april
Tegen 10.00 uur werden we opgehaald door Larry. Larry is onze guide voor de quattrip. We werden opgehaald in een busje en gingen samen met Joyce, Leonie, Stefan, Oom Bart en Auntie. Wat was het gaaf. Ik ging samen met Joyce op de quad. Het is een vier uur durende trip, dus ondertussen hebben we mooi een aantal keren gewisseld. Joyce natuurlijk scheuren door de waterplassen, want het had tussendoor keihard geregend. Haha. We waren dus niet alleen zeiknat van de regen, maar ook van Joyce. Natuurlijk had ik haar op het laatst wel even terug gepakt met rood water. We waren bijna droog. Hoppa! Haha het was echt super gaaf. Op de helft moesten we op een gegeven moment een heel diep gat in. Eerst kwamen we een hele giftige slang tegen, die de guide moest tegenhouden en daarna ging ik het avontuur aan om naar beneden te gaan met de quad. De quad stond gewoon bijna op de kop! Super spannend, maar het is me gelukt! Wat een avontuur en lekker crossen. Op de terugweg hebben we nog even bami gegeten en zijn we naar huis gegaan.

Maandag 13 april
Vanmorgen gingen we met dezelfde gezellige club als gisteren op naar Nickerie. Dit is één van de districten in Suriname. Nickerie staat bekent om zijn rijstvelden en wordt dan ook wel rijstschuur genoemd. Daar vind je het platteland met trekkers haha. Jammer genoeg was ik helemaal niet lekker te pas. Flink hoofdpijn, verkouden, hoesten en mijn stem was ver te zoeken. Ik heb dan ook heerlijk even in de bus weg kunnen dommelen. Het is een tweedagen trip. Vandaag zijn naar Bigi Pan geweest. Bigi Pan staat bekent om zijn vogeltrek. Het is een groot meer met een super mooie natuur. We zijn lekker in een bootje gestapt en hebben genoten van de natuur. We hebben hele mooie vogels gespot zoals grote en kleine Annie’s, moeras buizerd, oever loper, de rode Ibus, Arend, bosuilen, blauwe Sabaku en zelfs flamingo’s! Hele mooie rode! Op de terug weg hebben we zelfs kleine doodskopaapjes gezien. Super schattig!!! We zijn midden op het water gestopt bij een huisje op het water. Ze zijn gemaakt op houten palen. Super gaaf. Daar hadden we eigenlijk ook op kunnen overnachten, maar dat hadden we niet gedaan. Eenmaal terug zijn we naar ons huis gegaan waar we zouden overnachten. ’s Avonds wilden we graag naar het Casino, en ja natuurlijk was Dag weer een lange broek vergeten mee te nemen. Had ik even het geluk dat Chantal van allerlei kleren mee had om te verkopen. Ik had mooi een gave jumpsuit gekocht en die aangedaan naar het Casino. Het heeft me nog geluk gebracht ook. Met de bingo heb ik 75 SRD gewonnen. Bijna de Jumpsuit er weer uit. Hihi.

Dinsdag 14 april
Ik had weinig tot niet geslapen! Bah! Maar goed even doorzetten! Het worden fantastische dagen. Vandaag hadden we gezellig even door Nickerie gelopen. Ze hadden prachtige waterlelies! Daarna zijn we naar de markt gelopen. Hier hebben we lekkere schaafijs gehaald. Na de markt pikte Chantal ons op en zijn we richting een rijstfabriek gegaan. Hier hebben we uitleg gekregen over hoe er rijst word gemaakt. Echt interessant om mee te maken!! De terugweg zijn we door verschillende steden gekomen. Zelfs door Wageningen Chant!!! Ik ben even langs geweest, maar kon je niet vinden. Hihi. Eenmaal terug zijn we ’s avonds gezellig naar Bar Zuid gegaan. Jammer genoeg proefde ik helemaal niks, maar goed, dat is weer een reden om nogmaals terug te komen! Ook weer lekker even in mijn eigen bed slapen, heerlijk.

Woensdag 15 april
Om 8.00 zijn we vertrokken naar het binnenland. Brownsberg. Ditmaal met Leonie (huisgenoot) & Stefan (vriend Leonie), Auntie & Oom Bart (familie Leonie), Lisette( huisgenoot), Stephanie (zusje Lisette), Linda en Remko (vriend & vriendin Lisette) en natuurlijk Joyce Leonie, stefan, auntie, oom Bart, Joyce en ik zaten bij Sanjay in de auto. Het was gezellig! Er waren echt heel veel hobbels en gaten in de weg op weg naar ons verblijf op een 500 m hoge Mazaroniplateau. Bij ons verblijf had je uitzicht op het stuwmeer. Super gaaf! Na een tijdje wachten op onze guide zijn we naar beneden gewandeld. We kwamen uit bij een supergave waterval! Echt mooi. De terugweg moesten we natuurlijk weer helemaal omhoog. Pho! Dit was echt heftig, ik heb mijn bilspieren goed getraind haha. We kwamen nog een hele grote kameleon tegen! Super mooi. Eenmaal boven aangekomen hebben we heerlijk Surinaams gegeten. Chantal en Sanjay hadden heerlijk gekookt. Daarna ’s avonds nog gezellig gekletst en toen op naar bed! Op een gegeven moment werden we geroepen! Kom gauw, kom gauw! Zat er een lekkere dikke vogelspin bij het balkon. IEELLL! Gelukkig was het buiten. ’s Morgens werd ik half wakker toen leek het net of ik spoken hoorde of het bos wat raar heen en weer loeide. Bleken het brulapen te zijn! Hoe gaaf om dat ook meegemaakt te hebben.

Donderdag 16 april
’s morgens hebben we lekker pannenkoeken en wentelteefjes gegeten. Jamjam. Daarna gingen we ons gauw klaarmaken en gauw naar Berg en Dal. Op naar de Zipline. Ook weer een heel mooi avontuur. Een zipline is een kabelbaan. Dit was zo gaaf!!!! Op 35 meter hoogte via een kabelbaan van het ene naar het andere platform. Als een aapje door het tropische regenwoud en éénmaal over de Surinamerivier. Na de zipline zijn we doorgereden naar de stuwdam/ het stuwmeer. Ik zag hem al en wilde graag een mooie foto hebben. Helaas konden de ramen niet open, alleen het dakraam. Ja, toen dacht ik, dan maar op de stoel staan en door het dakraam foto’s maken! Yeah! Gaaf! Wat een super mooi uitzicht. We hebben nog even met de voetjes in het water gezeten en toen zijn we ook weer richting huis gegaan. De terugweg hebben we lekker wolly’s gehad. Patatjes met mayonaise. Hihi.

Vrijdag 17 april
Om 8.00 uur zijn we opgestaan om Joyce maar eens even de stad Paramaribo te laten zien. We hebben alles gezien wat we ook met Auntie, Bart, Stefan en Leonie hebben gezien. Alleen zijn we nu niet omgelopen en zijn we ook nog in de mooie houten Rooms Katholieke kerk geweest. Super mooi. Samen hebben we een kaarsje gebrand. De terugweg zijn we naar Jeruzalem Bazaar gelopen om een hangmat te kopen. Zodat ik straks thuis ook lekker nog even kan genieten van Suriname! Eenmaal terug heeft Joyce nog even geskyped met Niek en hebben we ons gauw klaargemaakt voor de BBQ bij juf Zefanja. Ze had ons uitgenodigd om te komen. Ze had echt van alles gemaakt. Heerlijke rode bieten salade, witte kool salade, patatjes enz. We hebben ervan genoten. Daarna hebben we nog even gekeken bij de sieraden van de moeder van juf Zefanja. Ze maakt ze helemaal zelf! Hier hebben we dan ook wat van gekocht. Daarna zijn we met Leonie, Stefan, Linda, Bart en Joyce nog even naar The Garden geweest om cocktails en Milkshakes te drinken, om vervolgens naar het Casino te gaan. Bij het Casino gaat het er wel iets anders aan toe dan in Ne. Je mag er spelen vanaf tien SRD (€2,50) en dan mag je gratis eten en drinken. Alles! Van frisdrank tot alcoholische dranken! Natuurlijk was dit dan ook erg gezellig.

Zaterdag 18 april
Vanmorgen hebben Joyce en ik afscheid genomen van Stefan, want hij gaat vandaag weer terug naar huis. Ze gaan met z’n vieren naar cola kreek om van daaruit door te gaan naar het vliegveld. Joyce en ik gingen niet mee, omdat wij samen zouden vertrekken naar Matapica Ja je hoort het goed, ik ga het griezelige avontuur nog een keer aan, ditmaal zonder auntie. Ojeee. Maar het ging helemaal goed hoor, omdat het dit keer niet donker was. We hebben hele mooie foto’s geschoten van vogels, roofvogels enz. Dit keer deden we er ook geen twee uur over maar 1,5 uur en zaten we ook niet vast. Wat een geluk haha. En natuurlijk had ik dit keer Joyce ook mee, het zonnetje in huis De eerste stop was bij de familie van dinesh. Hier kregen we rijst met groentes. Daarna voerden we door naar het eiland Matapica. Eenmaal aangekomen hebben we eerst lekker gehangen in de hangmat en daarna mooi over het strand gewandeld. Op een gegeven moment zagen Joyce en ik een mooi bankje iets hoger. Daar zijn we mooi op geklommen en hebben we gezellig even bij gekletst. Het was springvloed en op een gegeven moment werden we er echt vanaf geroepen. Het bankje stond los er was een kans dat het hele gebouw zou omvallen. De bewakers boden ons aan om op het dak te gaan zitten! Tuurlijk willen we dat! Gezellig, maar op een gegeven moment moesten we ook daar vanaf van Dinesh. Hij vond het te gevaarlijk. We hebben hem maar gehoorzaamt. Door de springvloed kwam het water ons kamp binnen. Ze pakten gauw planken om het water naar verderop te leiden. Op een bepaald moment tegen de avond werd het gelukkig rustig en zijn we oppad gegaan naar schildpadden. Ook dit keer hebben we het geluk gehad een lederschildpad te zien en heel veel soepschildpadden met een hard schild. Bij beiden hebben het hele proces gezien. ’s Avonds hebben we roti met aardappels en kousenband. Jammie!!! ’s Nachts hebben we in een hangmat geslapen. Het sliep best lekker! Gelukkig hadden we een muskietennet over ons heen hangen.

Zondag 19 april
We werden met het zonlicht wakker. Ik had best lekker geslapen. ’s Nachts was ik één keer bibberend wakker geworden. Gelukkig had ik mijn dikke vest en baddoek in de klamboe gelegd. Eenmaal wakker wilden we wat gaan eten, maar toen kregen we bericht dat we gauw moesten komen. Mijn wens! Iets wat ik heel graag nog wilde meemaken! Er kwamen babyschildpadjes uit de eieren. We hebben ze zelfs naar het water zien rennen. Zo gaaf!!!!! Het mindere nieuws was dat de meeste schildpadjes en niet zullen overleven, omdat ze te vroeg zijn geboren. De navelstreng zit er nog aan. Als de navelstreng in contact komt met zoutwater, dan is het mis. Toch was het mooi om te ervaren. Een aantal werden daarna met de helikopter opgehaald en daarna zijn wij ook richting huis gegaan. Eenmaal weer op de terugweg stonden Leonie, Auntie en oom Bart op ons te wachten. Samen met hen gingen we meteen door naar Mariënburg en Nieuw Amsterdam gegaan. Dit is een museum. Ik vond het erg interessant, wat er is gebeurd met het land en wat er eigenlijk maar van is overgebleven! Phoe….. Ook heb ik me weer even lekker kinds gevoeld, samen met Chantal haha! Er was een speeltuin met schommels. Daarna zijn we ook terug naar huis gegaan en hebben we lekker gegeten bij de subway. Morgen gaat Joyce al weer terug naar huis….. Wat vloog de tijd voorbij.

Maandag 20 April
Met z’n allen naar stage. We gingen met de taxi naar stage. Joyce heeft de vlaggenparade meegemaakt en hoe de situatie hier werkelijk is. Ze vond het bijzonder om te zien, alsof ze weer in de schoolbanken zat. Haha. Ook heb ik nog materialen getest met de kinderen en hebben we leuke foto’s gemaakt. Om 13.00 uur stond Chantal voor de school. Op naar Zanderij. Phoe dat was wel even een moeilijk momentje….. Het was erg gezellig. Het is nog maar twaalfdagen en dan ga ook ik naar huis. ’s Avonds hebben we nog even gekaart, pasta gegeten en toen ben ik ook naar bed gegaan. Heel erg kaal!

Dinsdag 21 april
Op naar stage tot maar 10.00 uur want de leerkrachten hadden een vergadering. We hadden eerst de spullen getest en daarna om 10.00 uur gingen we onze materialen presenteren. Leonie ging filmen en Lisette en ik presenteren. Ik was wel even zenuwachtig om zo voor veertig leerkrachten te presenteren, maar de leerkrachten luisterden aandachtig en knikten ook echt. Dit was mooi om te zien. Het mooiste van allemaal vond ik dat mijn leerkracht daarna, de volgende dag meteen begon met materialen maken voor haar eigen klas, zodat ze het bij zich kon houden en niet hoefde te delen met de andere klassen. Hoe goed!!!!!!! Na de presentatie zijn we naar de stad gegaan met het busje. We hadden bakken gehaald bij Kirpalani voor de materialen, we zijn souvenirs gaan kopen, ook al hebben ze deze echt heel erg weinig! ’s Avonds zijn we naar Bar Zuid gegaan met Bart en Linda als afscheidsdiner, want ook zij gaan morgen al weer weg naar Nederland. Na het eten hebben we ’s avonds nog gezellig gekaart en toen zijn we naar bed gegaan.

Woensdag 22 april
Op naar stage. Onze allerlaatste stagedag! Ik heb de teksten op de bakken gemaakt. Daarna heb ik afscheid genomen van alle drie de klassen in totaal 120 leerlingen in leerjaar 3! Bij alle drie de klassen is een klassenfoto gelukt. Om 13.15 werden we opgehaald door Sanjay, Chantal, Auntie en Bart. We hebben ze uitgezwaaid. Nu is het wel heel leeg in huis. Thuis hebben we ’s avonds lekkere wentelteefjes gebakken, zijn we voor het verslag bezig gegaan en toen ook lekker naar bed.

Donderdag 23 april
Vanmorgen zijn Leonie en ik naar de stad gegaan. Leonie wilde zich graag inschrijven voor de 10 km. Snelloop. Phoe wat knap! Deze gaat ze 1 mei lopen. Chantal en ik gaan ons inschrijven voor de 5 km. Wandelloop. Ik ben benieuwd. Na het inschrijven hebben we bij de mac even een lekkere MC flurry gekocht en toen op naar de centrale markt voor de bami. In de middag zijn we hard aan de bak gegaan voor school. We hopen het verslag dit weekend af te hebben, zodat we de laatste week nog even kunnen genieten en rust hebben. ’s Avonds kwamen Sanjay en Chantal langs en heb ik Bara’s leren bakken. Chantal heeft het me geleerd. De eersten leken net op Shrek, maar na twee mislukte ging het steeds beter! Gelukkig maar haha. We hebben nog even troefkool gespeeld en nu ga ik ook lekker naar bed, want het is inmiddels al 01.05 en in de Nederlandse tijd is het al 06.05. haha.

Nog maar 8 daagjes en dan ben ik al weer in Nederland! De tijd vliegt voorbij. Ik hoop dit weekend het verslag af te hebben. Dan is er al weer één last weg. De laatste lootjes wegen het zwaarst haha.
De laatste week gaan we dan lekker rustig aan doen en misschien nog wel een beetje bijkleuren. :p
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Ik vind het in ieder geval heel tof om te horen hoeveel mensen wel niet mijn blog lezen. Erg bijzonder! Ondanks het drukke leven in Ne. Zoals ze hier in Suriname zeggen. In Nederland leven ze in versnelling vier en in Suriname in versnelling één.

Nog een kleine wist je dat over Suriname!
Wist je dat…….
1. Je je hier als een koningin voelt. Alle mannen kijken, staren, toeteren, fluiten en roepen naar je.
2. Toeteren voor alles en iedereen heel normaal is in Suriname
3. Alle kinderen op de basisschool hetzelfde uniform aan hebben
4. De stoplichten in Suriname heel handig zijn, ze geven namelijk precies de tijd aan hoe lang het nog duurt voordat het groen wordt.
5. Het bedrijf Fernandes werkelijk alles verkoopt. Een bakkerij, autobedrijf, frisdrank etc.
6. Surinaamse mensen voor zelf 10 meter met de auto gaan! De meesten hebben geen fiets en ze gaan liever met de auto dan lopen. Haha
7. Suriname gewoon een prachtig land is, waar je kunt genieten van het heerlijke weer.
8. Suriname inmens veel culturen heeft in een land zoals boslandcreolen, stadscreolen, Indianen, Hindoestanen, Chinezen enz.
9. Het eten in Suriname verrukkelijk is, waardoor ik minstens 4 kilo ben aangekomen en thuis weer flink mag trainen!
10. De meeste mensen hier zo vriendelijk en behulpzaam zijn en dat ik dan ook echt Juf Zefanja, Chantal & Sanjay inmens ga missen.

Zo! Dit was echt een heel lange blog! Ik kan er niks aan doen. Haha. Het zal dan ook de laatste lange blog zijn, gezien er nog maar 8 daagjes te gaan zijn. Ik ben een hele ervaring rijker! Onvoorstelbaar wat ik hier veel van de stad, van de cultuur en van mezelf heb geleerd. Dit kan niemand mij meer afpakken. De laatste dagen ga ik mooi nog even genieten en zaterdag gaat mijn vliegtuig om 17.50 de lucht in. Zondag 3 mei om 07.30 land ik op de Nederlands aardbodem.

Liefsssss en tot gauw allemaal!!!!!!!!

Dag

• 24 April 2015 - 17:00

Marion Stamborg:

lieve schat, wat een mooi verslag heb je weer gemaakt.
    gelukkig ben je over 8 dagen weer thuis.

• 25 April 2015 - 01:04

Riet Drieze:

He dagmar wat heb je mooie foto's gemaakt en wat heb jij het mooi gehad , jammer dat het zo snel voorbij gaat hè ,maar ik geloof dat je het ook wel weer fijn vind om naar huis te gaan en je belevenissen te delen met familie en vrienden,ik wens je nog een paar hele fijne dagen en een hele goede terug reis,liefs riet

• 26 April 2015 - 15:51

Bep Hesselink:

Dag Dagmar, wat een verslag, volgens mij heb ik wel drie kwartier zitten lezen!. Hoe onthoud je het allemaal, maak je steeds aantekeningen. Of sla je die informatie steeds op in je mobiel? Wat een belevenissen, en wat heb je een succes met de lessen! Knap hoor, je hebt wat in je mars, een dapper ding dat ben je! Daar ben ik zelfs als buurtje nog trots op! Nog prettige dagen en een goede reis terug naar huis. Ben benieuwd of je lekker bruin bent geworden! Liefs uit Losser, de buurtjes Bep en Joop

• 27 April 2015 - 09:51

Linda:

Lieve Dag,
    Geweldig genoten in Su en van jouw aanwezigheid. We zijn blij je te hebben leren kennen. Je bent een bijzonder meisje die we in korte tijd in ons hart hebben gesloten. Ons afscheid is dan ook niet voor altijd, we keep in touch.....hele dikke knuffel auntie en bartoom x

• 28 April 2015 - 21:59

Tonie:

Hoi dagmar .wat een leuk verslag weer ,en wat heb je veel gedaan en mee gemaakt super.ja inderdaad de tijd vliegt voor bij je bent al weer bijna in Nederland .wij wensen jou een goede vlucht terug.dat wordt weer shoppen na al die kilo's erbij (grapje). Nou geniet nog even van de warmte en tot gouw.

• 01 Mei 2015 - 21:41

Riet Drieze:

Hey dagmar dit zijn dan je laatste uurtjes in Suriname ,heb nog een mooi afscheid daar en neem de mooie herinneringen mee naar
    losser,ik wens jullie een fijne terugreis toe en zie je gauw weer terug.groetjes van mij

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Paramaribo, Suriname

Leonie, Lisette & ik gaan een nieuw avontuur tegemoet!!!

Ik vertrek 3 februari voor drie maanden naar het buitenland. Dit keer niet voor vrijwilligerswerk, maar voor mijn afstudeeronderzoek.

Deze drie maanden lopen we drie dagen in de week stage op een school in Paramaribo en daarnaast hebben we twee dagen om aan ons onderzoek te werken.

Het onderzoek:
Het onderzoek weten we nog niet helemaal precies. Saxion Hengelo gaat werken aan een project en hier mogen wij deel van uit maken. In januari horen we definitief of het project doorgaat. Het gaat in ieder geval over het curriculum van Suriname op het gebied van rekenen of taal. We hebben alle drie gekozen voor rekenen.

Nu is het heel erg gaaf dat ze sinds kort ook met de methode werken: Wereld in getallen, waarbij adaptief onderwijs erg belangrijk is. Ze werken dan in drie niveaus. Het enige wat er anders is, is dat ze niet met euro werken maar met Surinaamse dollar en de animaties zijn niet blank maar getint/donker. Wat natuurlijk wel erg logisch is. Nu is deze methode net nieuw in Suriname en weten de leerkrachten eigenlijk niet wat ze ermee moeten, waardoor ze de methode aan de kant schuiven. De leerkrachten geven altijd frontaal les. Juf zegt een zinnetje en de kinderen maken het af. Waarbij maar één antwoord mogelijk is. Een mooi doel om de leerkrachten hierin te begeleiden en te werken naar interactief, coöperatief leren! (samenwerkend leren)

Nu hadden we twee middenbouwers (Leonie en ik ) en één bovenbouwer (Lisette). Wat is nu mooier dan een hele leerlijn krijgen waarbij één iemand in de onderbouw zit, één iemand in de middenbouw en één iemand in de bovenbouw. Daarom heb ik gezegd dat ik ook wel in de onderbouw wil (kleuteronderwijs) Ook dit spreekt mij enorm aan.
Ik hoop dat wij ons doel kunnen bereiken door in kleine stapjes te werken naar interactief onderwijs, waarbij we leerkrachten begeleiden en kunnen helpen bij het inzetten van de methode: Wereld in getallen.

Natuurlijk gaan we ook het land bezichtigen. En heeeeeel erg leuk!!! Joyce komt in de Paasvakantie ook nog een weekje langs!!!! Hoe lief en leuk en gezellig! Wauw! We hebben namelijk 3 weken paasvakantie.

Jullie horen van mij!

Liefssssss,