De eerste maand! Visum, vlindertuin etc. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu De eerste maand! Visum, vlindertuin etc. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Dagmar Stamborg - WaarBenJij.nu

De eerste maand! Visum, vlindertuin etc.

Blijf op de hoogte en volg Dagmar

02 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hey allen!!

Wat leuk om de reacties te lezen! Dank jullie wel!!! Ik heb al weer heel wat avonturen mee gemaakt haha!

Donderdag 19-02
Vandaag was een vrij rustig dagje. Leonie en ik zijn gezellig even naar de Mall geweest om haar kaartjes te posten. Het is vandaag Chinees Nieuwjaar, dus alle Chinezen zaten dicht. Ik had een heel groot spektakel verwacht, maar dit was niet het geval. Een paar keer hoorde je vooral knal vuurwerk en ’s avonds tijdens het eten zaten we eerste rang. Haha 1 vuurpijl. En dat terwijl het vuurwerk voornamelijk in China wordt gemaakt. We hebben bij de Mac lekker een ijsje gehaald en daarna zijn we ook naar huis gegaan. We kregen bericht van Sander (begeleider vanuit NE) en helaas zijn we te groot bezig met ons onderzoek. Hij vond dat we hard werkten, maar we hebben dan ook geen andere keus. Gezien we in April bijna 3 weken vakantie hebben. Tegen de avond zijn we nog naar KKF geweest. Een Chinese braderie. Dit was erg leuk om te zien. Allemaal Chinese hapjes en we hebben optredens gezien van hun eigen cultuur en een dans in de Afrikaanse cultuur. Super gaaf!

Vrijdag 20 – 02
Vandaag was het een beetje een rotdag! Bah wat een ellende. We gingen met meneer Kalpoe naar de vreemdelingendienst, gezien ons Visum nog niet was geregeld, omdat ze vinden dat we er 1 dag te lang zijn. Daarom krijgen we geen stempel! Meneer Kalpoe gaf ons goede hoop, maar helaas, het mocht niet zo zijn. We zijn ook nog naar het KLM hoofdkantoor geweest en daar konden ze ook niks voor ons betekenen. Eenmaal thuis zijn we nog naar de markt gegaan bij waterkant en hebben we onszelf maar eens lekker verwend met Bami en schaafijs super lekker. Het schaafijs had de smaak Tamarinde en Markoesa. Ook zijn we nog even naar een souvenirwinkel Ready Tex geweest. De terugweg zijn we op de bus gestapt en zijn we uitgestapt bij ‘De Mall’ om bioscoopkaartjes te halen. Toen lopend naar huis en hebben we nog lekker met Chantal samen Bakabana gemaakt. Echt heerlijk!!!!

Zaterdag 21 – 02
Vanmorgen zijn Leonie en ik vroeg opgestaan. We wilden gezellig naar de vlindertuin gaan. We hadden alles gepakt, stapten op de fiets en toen waren we nog niet aan het einde van de straat of we keerden al weer om. Haha. Het begon te regenen en het was echt triest weer. Leonie zei al; ‘Dan hebben we er niks aan.’ Daar heeft ze groot gelijk in. Dan kunnen we beter een andere dag gaan, gezien we dan ook langer dan een uur moeten fietsen! En gelijk hadden we, het had de hele dag flink geregend!! Het leek wel Nederland! Aan het einde van de middag hebben we lekker pannenkoeken gebakken en hebben Sanjai en Chantal bij ons gegeten. Het werd al vrij laat en we moesten dan ook een beetje opschieten voor de film. Chantal bood meteen aan om ons weg te brengen naar de BIOS en wilde ons ook nog weer ophalen. Super lief!! We zijn naar de film ‘50 shades of grey’ geweest. Na de film heeft Chantal ons nog een heel stuk laten zien van Paramaribo. We zijn over de grote Jules Wijdenboschbrug geweest. Deze lange 1504m en 52 m hoge brug gaat over de Suriname rivier.

Zondag 22 – 02
Vandaag zijn we gezellig samen met Lisette, Leonie, Sanjai, Chantal en familie naar Nieuw Amsterdam geweest. Sanjai heeft een hele mooie, grote bus en vroeg ons mee. We hadden een eerste stop net na de Jules Wijdenboschbrug, omdat daar mooie beelden stonden voor de Hindoestanen. Super gaaf! Ik heb mooie foto’s geschoten en toen hoppa door naar Nieuw Amsterdam. Wat hadden we er heerlijk weer bij. Daarna zijn we naar een grote dijk geweest en Sanjai vertelde ons van alles. Erg leuk en interessant om te horen. Chantal had weer heerlijke Bakabana gemaakt. Jammie.

Maandag 23 – 02 en dinsdag 24 – 02
Maandag was het een rustige dag. We zijn naar stage geweest. Bij de Moll heb ik slippers gehaald bij Steps, omdat de andere sandalen te strak zaten, gezien mijn voet helemaal opgezwollen was na een allergische reactie op een muggenbeet hihi. En we hadden nog een heerlijk ijsje gegeten bij de Mac. Dinsdag heb ik weer een les gegeven. Dit keer in klas 1C (leerjaar 3). We waren goed optijd bij Zaffanja, maar het duurde alleen een hele tijd voordat de lerarenbus kwam. Hij was iemand vergeten. Hihi. Dus toen wij erin zaten moesten we weer terug rijden haha. Tegen 7.55 kwamen we aan, net optijd voor de vlaggenparada. Jaja, elke morgen mag ik het volkslied zingen. Op maandag is het het speciaalste, want dan zingen alle klassen. Allemaal netjes in een rij! Erg mooi om te zien. De rest van de dagen is alleen één klas aan de beurt. Ik had me gauw verder voorbereid en alles klaargezet. De kinderen deden super mee! Ik heb het gefilmd, dus ik zal ook een stukje nog op internet zetten. ’s Avonds zijn we wezen hardlopen. Op de hardloopplek verkochten ze allemaal T-shirts. Ik vroeg me af waar het voor was en ze vertelde me dat ze morgen twee uur lang gaan dansen. DANSEN! Jaaa, dansen! Dat laat ik me niet twee keer zeggen. Na het hardlopen hebben ik mooi geld opgehaald en heb ik me een T-shirt gehaald. Leukleuk! Daarna zijn we nog lekker naar de Mall geweest patatjes eten en kaarten samen met Chantal.

Woensdag 25 – 02
Vandaag heb ik lekker uitgeslapen. Het regende keihard! Leonie en ik hadden samen moordvrouw terug gekeken. En daarna had ik me ook al mooi omgekleed voor dansen. Tegen 16.45 waren we vertrokken. We kwamen aan en het was al aardig druk! Allemaal met een mooi groen shirt haha. Ik was de enige bakra (blanke) op de begeleider na. Het was eigenlijk bewegen op muziek, maar erg leuk en goed voor de spieren. Het eerste uur kregen we van hem en het tweede uur was van een vrouw, zij kon voornamelijk salsa dansen. Dit was echt leuk. Ook hebben we nog aan limbodansen gedaan en het was vrolijke muziek. Het regende de hele tijd, op een gegeven moment zei ik ook tegen Leonie ; ‘ga lekker naar huis’ Ze was nog even gebleven en toen kreeg ze het ook koud. De volgende keer gaat ze ook mee doen! Leuk! Na twee uur was ik dan ook helemaal kapot, maar wat leuk!!! Zo gezellig en de mensen allemaal vriendelijk en vroegen hoe het was. Ze zijn allemaal erg behulpzaam en vriendelijk in Suriname! Ze willen je allemaal graag helpen, vragen hoe het gaat, zeggen dat je goed moet oppassen. Om zeven uur is het hier donker een man vertelde/vroeg me: Wees voorzichtig, heb je je lamp aan? Ja goedzo! Zo leuk. Binnenkort ga ik ook een keer naar een dansteam in Suriname. Even kijken naar hiphop en Jazz. Ik ben benieuwd!!! Oja, ’s avonds heb ik ook nog mijn kamer lekker opgefleurd. Alle foto’s die ik mee had van collega’s, vrienden, familie en mijn dansteam heb ik eens even opgehangen. Erg leuk, lekker weer even creatief bezig.:)

Donderdag 26 – 02
Donderdag, oefff!! Daar wil ik liever niet aan terug denken!! Helaas weer geen vlindertuin. Haha Het was weer erg slecht weer, maar goed, wel weer een dag om het visum te regelen. We waren er al uit dat we gewoon het ticket moesten omboeken er zat geen andere oplossing op. €120,-! Naja het is maar zo. Ondertussen wilde we dit dus via internet doen, kan het niet, kan het alleen via de telefoon. Gelukkig wilde papa dit voor ons doen. Aan de telefoon gaven ze aan dat dit alleen bij een KLM kantoor kan. Ojojoj. Wat een gedoe. Wij dachten oké, dus op naar KLM. We kunnen het ook nog proberen via Facebook. Helaas duurde dit erg lang voordat we reactie kregen, dus hadden we gauw de keus gemaakt om toch naar waterkant te fietsen op naar het KLM kantoor, voordat we te laat waren. Komen we daar aan vertelde hij dat er nog weer €15,- bovenop kwam en omdat je via pin betaald nog weer 3% eroverheen. Hoppa €139,-, daar gaat weer tripje!!! Zo jammer!:( Ondertussen dacht ik eens even vragen of ze hier internet hebben. En ja hoor ik kon even gebruik maken van de PC. Ik keek op Facebook had net KLM via Facebook gereageerd, hij had het kunnen regelen! Mooi rot! We hadden net betaald! Ze konden het niet omzetten en ook geen geld terug doen. Eigenlijk hadden ze ons in Amsterdam al helemaal geen Visum mogen geven voor 90 dagen! Mooi balen. Jammer geld. Na KLM zijn we maar even naar de markt gegaan Bami halen en daarna hebben we onze fiets ook nog maar eens even verlengd. Eenmaal terug naar huis kregen we ’s avonds ons cijfer terug van CITO Rekenen. Gelukkig heb ik hem gehaald!!!! Heerlijk, daar kon een vreugde dansje vanaf haha. Gelukkig nog 1 goed iets vandaag!

Vrijdag 27 – 01 – 2015
Yeah! Op naar de vlindertuin! Dit maal niet op de fiets en dat is maar goed ook, het was echt een heel eind! Als we zouden fietsen zou het niet één uur zijn, maar misschien wel twee uur. We hebben twee busjes gehad en het laatste stuk moesten we lopen. 2 km. Dat valt mee dachten we, maar het was een flinke klus in de hitte haha. Eerst vloog er een bij op Leonie. Wij meppen en slaan in de rondte, de mensen zullen wel gedacht hebben, wat een rare Bakra’s. Even later werd het steeds minder bewoond en stond er een groot hek los met twee honden. Leonie dacht eerst die twee blijven daar staan, maar ojé, ze kwamen op ons af! Ik dacht gewoon doorlopen niet omkijken en geen angst laten voelen. Maar leonie dacht alleen maar aan, als we hier worden gebeten zijn we de pineut, omdat we niet zijn ingeënt voor Rabiës! Na een tijdje door te lopen ging de hond wel weer naar zijn eigen territorium. Een tijdje verder stopte er een auto met een blanke vrouw, en een Indische man. Ze vroegen of we ook naar de vlindertuin gingen en of we mee wilden rijden. We keken elkaar aan en dachten, ja dit is vertrouwd dit kunnen we best doen. Nog geen paar meter verder was de vlindertuin al, maar het was wel even verkoelend. Super lief dat we mee mochten. Eenmaal in de vlindertuin hadden we eerst rond gekeken in de vlindertuin zelf en in de galerij waar nog een mooie panorama was. Daarna kregen we een leuke rondleiding door het bos en de hele cyclus van de vlinder. Heel erg gaaf. Ook hebben we nog een kleine schildpad vastgehouden. Suriname staat erom bekent dat ze poppen exporteren. Dus heel veel productie van vlinders uit Suriname gaan de hele wereld over, ook naar Europa. Het was een erg leuke rondleiding. Daarna zijn we maar met de taxi terug gegaan tot aan de bussen haha. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij de onderburen. Lisette en haar moeder hadden samen met Chantal gekookt. Lekker Roti met pompoen, aardappels met een sausje en nog veel meer. Heerlijk! Na het eten hebben we nog wie is het gespeeld met z’n allen en toen zijn we ook lekker gaan slapen.

Zaterdag 28 – 01 – 2015
’s Ochtends heb ik heerlijk nog even gelezen. Daarna heb ik even alle kaartjes geschreven en die hebben we bij de Mall maar eens even gepost. Nadat we bij de Mall zijn geweest hebben we samen met Chantal Bakabana leren maken. Leonie en ik hebben het echt gedaan zodat we het goed konden onthouden. Dus als ik weer thuis ben, lekker Bakabana maken!!

Het is weer een heel lang verhaal! Ik heb dan ook zoveel meegemaakt. Ik vind het leuk om het met jullie allemaal te delen! De reacties zijn dan ook erg leuk om te lezen!!!!!Dank jullie wel!

Liefssss en dikke knuffel,
Dag



  • 02 Maart 2015 - 16:48

    Bep Hesselink:

    Dag Dagmar, wat kun jij toch goed schrijven! En wat maak je wat mee! Wat balen van dat visum, hopelijk komt het toch allemaal in orde. Leuke foto's en fijn dat het eten je zo goed smaakt.
    Dat dansen zag jij dus wel zitten, ondanks je gezwollen voet?
    De hartelijke groeten vanuit Losser van de buurtjes Bep en Joop

  • 12 Maart 2015 - 15:48

    Anouk En Ellen:

    Hee Dagmar,

    Wat maak je toch weer veel mee! Leuk om te lezen!
    Super goed dat je de rekentoets hebt gehaald.
    Zo te lezen vermaak jij je wel.
    Jammer dat het niet mee zat met je visum, maar gelukkig heb je uiteindelijk een oplossing kunnen vinden.

    Wij zijn heel benieuwd naar je volgende verhaal.

    Liefs Anouk en Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Paramaribo, Suriname

Leonie, Lisette & ik gaan een nieuw avontuur tegemoet!!!

Ik vertrek 3 februari voor drie maanden naar het buitenland. Dit keer niet voor vrijwilligerswerk, maar voor mijn afstudeeronderzoek.

Deze drie maanden lopen we drie dagen in de week stage op een school in Paramaribo en daarnaast hebben we twee dagen om aan ons onderzoek te werken.

Het onderzoek:
Het onderzoek weten we nog niet helemaal precies. Saxion Hengelo gaat werken aan een project en hier mogen wij deel van uit maken. In januari horen we definitief of het project doorgaat. Het gaat in ieder geval over het curriculum van Suriname op het gebied van rekenen of taal. We hebben alle drie gekozen voor rekenen.

Nu is het heel erg gaaf dat ze sinds kort ook met de methode werken: Wereld in getallen, waarbij adaptief onderwijs erg belangrijk is. Ze werken dan in drie niveaus. Het enige wat er anders is, is dat ze niet met euro werken maar met Surinaamse dollar en de animaties zijn niet blank maar getint/donker. Wat natuurlijk wel erg logisch is. Nu is deze methode net nieuw in Suriname en weten de leerkrachten eigenlijk niet wat ze ermee moeten, waardoor ze de methode aan de kant schuiven. De leerkrachten geven altijd frontaal les. Juf zegt een zinnetje en de kinderen maken het af. Waarbij maar één antwoord mogelijk is. Een mooi doel om de leerkrachten hierin te begeleiden en te werken naar interactief, coöperatief leren! (samenwerkend leren)

Nu hadden we twee middenbouwers (Leonie en ik ) en één bovenbouwer (Lisette). Wat is nu mooier dan een hele leerlijn krijgen waarbij één iemand in de onderbouw zit, één iemand in de middenbouw en één iemand in de bovenbouw. Daarom heb ik gezegd dat ik ook wel in de onderbouw wil (kleuteronderwijs) Ook dit spreekt mij enorm aan.
Ik hoop dat wij ons doel kunnen bereiken door in kleine stapjes te werken naar interactief onderwijs, waarbij we leerkrachten begeleiden en kunnen helpen bij het inzetten van de methode: Wereld in getallen.

Natuurlijk gaan we ook het land bezichtigen. En heeeeeel erg leuk!!! Joyce komt in de Paasvakantie ook nog een weekje langs!!!! Hoe lief en leuk en gezellig! Wauw! We hebben namelijk 3 weken paasvakantie.

Jullie horen van mij!

Liefssssss,

Dag

Recente Reisverslagen:

02 Mei 2015

Laatste dag in Suriname! Op naar huis....

24 April 2015

Fantastische trips!!!

03 April 2015

Nog maar 1 maandje! Wat een belevenissen!

20 Maart 2015

De eerste helft zit er al op!

02 Maart 2015

De eerste maand! Visum, vlindertuin etc.
Dagmar

Hallo allemaal, Welkom op mijn reissite. Hier kun je al mijn ervaringen/ belevenissen lezen. Er komt weer een nieuw avontuur aan. Nu is het geen Afrika maar Suriname! Dit keer is het geen vrijwilligerswerk, maar ga ik naar Suriname voor mijn afstudeeronderzoek. Veel plezier met het lezen!

Actief sinds 08 Nov. 2014
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 7067

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Mei 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: